A Rajzelemzési Intézet Tesztlaboratóriuma: A nemlétezőállat-rajzteszt
Egy rajzteszt, amit még soha senki nem tudott megoldani
Rajzelemzési Intézet, 2018. április 10.
Kérj ingyenes hozzáférést »
(c) 2018 Rajzelemzési Intézet. Adataidat nem adjuk ki senkinek és bármikor törölheted őket.
A gyerekek nagyon sok időt töltenek az óvodában, iskolában. Többet, mint a családdal.
Rengeteg élmény éri őket, amelyek komolyan megérintik a lelküket. Szóban ezt lehetetlen elmondani – ráadásul sok érzés nem is tudatosul.
A kinetikus óvoda- és iskolarajz erről mesél.
Elmondja, hogy piszkálják-e a gyermeket az oviban (iskolában), kik a barátai, hogyan bánik vele a pedagógus, kiszorul-e a társaságból, feszülten és szorongva bírja-e ki a bent töltött időt – vagy sikerei vannak?
Sikeres és deviáns gyermek iskolarajza (a rajzok részletes elemzése megtalálható a Tesztlabor kinetikus óvoda- és iskolarajzról szóló fejezetében)
Aggódni kell miatta, terápia szükséges?Muszáj beszélni a szülőkkel, mert valami nagyon nyomja ezt a gyermeket?
Verekszik, dührohamai vannak? Deviáns karakterfejlődés előtt áll? Most lenne csak igazán szüksége egy támogató pedagógusra? Pszichológusra, egyéni vagy családterápiára? Kihez kell küldeni, mennyire súlyos a dolog?
Vagy minden rendben van,csak egy kicsit szorong és feszült? Magától rendeződni fog? Adjunk még időt neki?
A bal oldali rajznál nincs miért aggódni, de mi lesz a jobb oldali rajz készítőjével? (részletes elemzés a Tesztlaborban)
Esetleg nem is a gyerekkel van a baj,hanem az óvónővel vagy a tanító nénivel? Vagy legalábbis a pedagógus és a csoport kapcsolatában keresendő a problémák gyökere?
Te mire gondolnál, ha csoportos rajzvizsgálatban a gyerekek többsége kiabáló, fegyelmező, büntető pedagógust rajzolna?
Negatív pedagógus-ábrázolások: Gabi néni botozik, "Viselkedjetek, gyerekek!!" és pedagógus fogakkal, bottal ("GRRR!")
De ne rohanj rögtön az igazgatóhoz vagy óvodavezetőhöz, mert még a negatív pedagógusábrázolások is szólhatnak inkább a problémás gyermekről, mint az óvónőről vagy a tanárról (és természetesen felmentjük a pedagógust a "vádak" alól).
Viszont láttam már olyat is, hogy az óvónőt két hónap után elbocsátották a szülők panaszai miatt (ekkor kiderült, hogy már a sokadik óvodában próbálkozik, de érdekes módon mindig távozott 3 hónap után).
Erről szól az alábbi 4 perces videó: nézd meg rajta, mi alapján különíti el Prof. Dr. Vass Zoltán a normális és a patológiás iskolarajzokat:
Miért van a gyermek kezében szék? Ezen a 4 perces videón normális és patológiás kinetikus iskolarajzok elemzését találod
Ezek a kérdések súlyos döntésekhez vezethetnek, amelyek alapos tájékozódást és gondos mérlegelést igényelnek.
Ne vonj le elhamarkodott következtetést! A téma fontossága miatt a Rajzelemzési Intézet készített egy igen részletes értelmezési útmutatót a kinetikus óvoda- és iskolarajzokhoz (olvass tovább).
Ebben az útmutatóban a fenti kérdésekre is megtalálható a válasz a legfrissebb, hazai kutatási adatok alapján.
Komplett értelmezési térkép a kinetikus óvoda- és iskolarajzokhoz
Ezt kinyomtathatod és kiteheted akár íróasztalodhoz is, mert egyetlen oldalon összesíti a teljes elemzési szempontrendszert (úgy szerkesztettük meg, hogy kiférjen egy A4-es lapra és minden betűt el lehessen olvasni).
TIPP: elemzési példák, esettanulmányok találhatók az alábbi tartalomjegyzékben (görgess lefelé a 7. fejezetig):
Részletes tartalomjegyzék: kinetikus óvoda- és iskolarajzok
Ennyivel vagy készen:
0.00%
Kérj 30 napos ingyenes hozzáférést a kinetikus óvoda- és iskolarajzokhoz (egyúttal a Tesztlabor összes többi tesztjéhez):
Hozzáférésed az ingyenes 30 napos időszak alatt is bármikor megszüntetheted egyetlen kattintással.
A Rajzelemzési Intézetről
A Rajzelemzési Intézetet Prof. Dr. Vass Zoltán alapította azzal a céllal, hogy segítse a képi kifejezéspszichológia kutatási területének továbbfejlesztését és a hiteles tudománykommunikációt.
A rajzelemzés tudománya óriási fejlődésen ment keresztül az utóbbi évtizedekben, hiszen megjelent a képi kifejezéspszichológia új tudományos paradigmája Prof. Dr. Vass Zoltán kutatásai nyomán (melyekről plenáris előadást tartott a Magyar Pszichológiai Társaságban).
Sajnos a legtöbb intézményben még mindig olyan elavult módszereket használnak a szakemberek, amelyek az 1950-es évek tudományos színvonalát képviselik.
Ezeket ma már nem lenne szabad alkalmazni.
A már meghaladott módszerekkel szemben a Rajzelemzési Intézet amodern,tudományos szemléletet szeretné elérhetővé tenni szakemberek számára.
Olvass itt Prof. Dr. Vass Zoltánról
Prof. Dr. Vass Zoltán tanszékvezető egyetemi tanár, 20 könyv és 400 tudományos közlemény szerzője, a Nemzetközi Kifejezéspszichopatológiai és Művészetterápiás Társaság vezetőségi tagja és a Magyar Pszichológiai Társaság Kifejezéspszichológiai Szekciójának elnöke.
Kutatásai és könyvei tananyaggá váltak az összes hazai pszichológusképző egyetemen és számos külföldi képzőhelyen.
Legfontosabb művei:
Vass, Z. (2003). A rajzvizsgálat pszichológiai alapjai. Budapest: Flaccus.
Vass, Z. (2006/2013). A rajzvizsgálat pszichodiagnosztikai alapjai.Budapest: Flaccus.
Vass, Z. (2011). A képi kifejezéspszichológia alapkérdései - szemlélet és módszer. Budapest: L’Harmattan.
Vass, Z., & Perger, M. (2011). A kinetikus iskolarajz. Iskolapszichológia 32. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
Sehringer, W., & Vass, Z. (Hrsg). (2004). Dynamik psychischer Prozesse in Diagnose und Therapie beim Zeichnen und Malen, Wirken und Gestalten, Erzählen und Erfinden. Festschrift für István Hárdi. Budapest: Flaccus.
Vass, Z. (2012). A psychological interpretation of drawings and paintings. The SSCA method: A systems analysis approach. Budapest: Alexandra.